S200-303, S200-529 Doceń
autora - oceń zdjęcie :) |
S200-303, S200-529 |
Description: |
24.06.2014 Lubawka
Dwie S200 z STK targające 14 wagonów wypełnionych po brzegi węglem z wałbrzyskiej Eko Carbo Julii (dawny Thorez) do Kralovca "zapozowały" do zdjęcia na tle lubawskiego dworca w piękny czerwcowy poranek.
Jest to jeden z największych budynków dworców kolejowych na Dolnym Śląsku - fasada budynku ma prawie 300 metrów długości. Jego rozmiar jest świadectwem tego, że kiedyś ta stacja miała duże znaczenie strategiczne i odgrywała istotną rolę w Śląskiej Kolei Górskiej.Długa na ponad kilometr, licząca łącznie około 30 torów na których się mieściło ponad 600 wagonów, zelektryfikowana jako jedna z pierwszych na Dolnym Śląsku, posiadała dwie lokomotywownie, dwie nastawnie, dwie rampy, dwa place ładunkowe w tym jeden z dźwigiem, kilka dużych magazynów przesyłowych, dwie bocznice, dwa perony, w tym jeden zadaszony wiatą na całej długości budynku dworca, oraz masę innych budynków i obiektów stacyjnych różnego przeznaczenia. Przed osią dworca był podwójny rozjazd krzyżowy na torach głównych umożliwiający szybkie rozłączenie i oblot składów które miały jechać z/do Czech. Na poniemieckich słupkach kilometrażowych które są tutaj do dzisiaj zachował się dawny kilometraż liczony od Berlina! Jeździły tędy składy z Berlina i Wrocławia do Pragi, do Vrchlabi, Trutnova, Svobody nad Upou, Jeleniej Góry, Węglińca, Wałbrzycha, Świebodzic, Kłodzka itd.
Sam dworzec najbardziej ucierpiał we wrześniu 1991 roku kiedy to został podpalony. Po tamtym przykrym wydarzeniu już nigdy nie odzyskał swojej świetności popadając w coraz to większą ruinę. Burmistrz Lubawki po wielu latach walki przejął budynek od PKP i uratował go tym samym od coraz to większej degradacji bądź też jego wyburzenia.
"Światełko w tunelu" dla tego pomnika dawnej Śląskiej Kolei Górskiej zapaliło się w 2008 r. kiedy dworzec został sprzedany firmie, która ma w nim utworzyć luksusowy pięciogwiazdkowy hotel "Kruczy Kamień". Po kilku latach czekania kolejne światełko zapaliło się pod koniec sierpnia 2013 gdy inwestor ogrodził teren dworca i podjął się pierwszych prac związanych z przygotowaniem obiektu do remontu. Świadczy o tym częściowo rozebrany dach widoczny na zdjęciu, a dokładniej to ściągnięta blacha którą położono w miejsce prawdziwego dachu, który uległ zniszczeniu w w/w pożarze w 1991 roku. |
Keywords: |
S200 S200-303 S200-529 Lubawka D29-299 |
Date: |
09.08.2014 19:32 |
Hits: |
1394 |
Downloads: |
0 |
Rating: |
4.12 (9
Vote(s)) |
File size: |
410.3 KB |
Added by: |
Maciej Mikołajczak |
Wymiary zdjęcia |
1024 x 683 |
Oceń zdjęcie |
|
|
EXIF Info |
Make: |
Canon |
Model: |
Canon PowerShot SX510 HS |
Exposure time: |
1/640 sec(s) |
Aperture value: |
F/4.5 |
ISO speed: |
80 |
Date created: |
24.06.2014 09:04:27 |
Focal length: |
7.318mm |
|
Kto i jak głosował
na zdjęcie |
|
Author: |
Comment: |
|
|
|
|
|
Template made by Cameraland
Powered by 4images 1.10
Copyright © 2002-2024 4homepages.de
|